Sila lah click kalau anda baik

Tuesday, March 13, 2018

RM200 DIHOLD GUNA DEBIT CARD DI PAM MINYAK

Satu jeh nak cakap, MENYESAL! Disebabkan malas nak berjalan ke kaunter. Disebabkan isi minyak kereta dengan nilai hanya RM13. Disebabkan cashless.

Top 4 favorite station minyak  :)

Siapa pernah nak isi minyak menggunakan debit card kat terminal kad pam minyak tapi tak boleh? Mungkin baki akaun anda kurang dari RM200. Anda bernasib baik.

Siapa pernah nak isi minyak menggunakan debit card kat terminal kad pam minyak tapi boleh?
Tahniah! Mungkin baki akaun anda lebih dari RM200 sebab tuh transaction berjaya. TETAPI, RM200 anda akan dihold!

Terkejut tak? Wehhh gila tak terkejut puas jugak aku fikir mana pergi RM200 aku tetiba hilang nihh. So aku pun google and google nahhh sekarang aku dah tahu apa punca nye. Mungkin orang lain dah lama tahu tapi mungkin ade jugak yang baru tahu macam aku nih menggelebah jugak lah jadi nye kan

::: Penjelasan kenapa RM200 dihold (sumber The Vocket) :::

  • Bagi setiap transaksi yang digunakan pada terminal kad di mesin petrol, terminal tersebut akan terus memohon untuk ‘HOLD’ amaun sebanyak RM200 dari akaun bank anda, walau berapa pun jumlah yang anda isikan.
  • Contohnya, anda hanya mengisi petrol sebanyak RM50 untuk kereta anda menggunakan kad debit, amaun sebanyak RM200 akan terus dipegang atau dalam terminologi perbankan tadi, ‘HOLD’ oleh pihak bank anda.
  • Amaun itu akan dipegang sehingga pihak stesen petrol tadi membuat permohonan penjelasan kredit dari pihak bank. Maknanya, jika pihak stesen hanya membuat permohonan sebulan sekali, amaun RM200 itu akan dipegang sepanjang tempoh tersebut.
  • Setelah pihak stesen petrol membuat permohonan penjelasan kredit, barulah pihak bank akan menjelaskan pembayaran mengikut jumlah sebenar yang dimohon oleh pihak stesen petrol. Baki dari jumlah RM200 yang dipegang itu, akan dipulangkan semula ke dalam akaun pelanggan tadi.

Yang buat aku terkilan sangat nih sebab kan hal nih lah auto debit PTPTN aku tak berjaya! Ughh sedih jugak lah hati nih bila fikirkan balik. Masa isi minyak hari tuh kemain happy transaction berjaya lalalalaa girang di hati tak payah berjalan ke kaunter tapi sekarang? hahaha tepuk dahi jeh lah kita tapi apa yang berlaku nih series ade hikmah. Move on and lets see the bigger picture. 

Okay sekarang dah tahu, so no more next time! Tapi sebenarnya boleh jeh nak guna debit card tuh tapi guna kat kaunter bayaran dalam stesyen minyak nanti dia akan tolak amaun yang kita guna sahaja. Lebih selamat dan mudah :)

UPDATE: Baki dari Rm200 yang dihold tuh dah dipulangkan ke dalam akaun saya :) Yayyyyyy! Isi kat Shell pada 09/03/2018, 13/03/2018 dah dikreditkan semula dalam masa 5 hari jeh okay lah dah happy balik nih hehe

31 comments:

  1. kita kena buat apa2 x untuk wang dapat balik ? atau cuma tunggu je ?

    ReplyDelete
  2. Kna pegi bank utk dpt duit balik atau tgu saja

    ReplyDelete
  3. Kna pegi bank utk dpt duit balik atau tgu saja

    ReplyDelete
  4. Kna pegi bank utk dpt duit balik atau tgu saja

    ReplyDelete
  5. Tggu je..tp sllu dlm tmpoh 7 hari bkerja akn dpat blik baki

    ReplyDelete
  6. Aku pun xtau pasal ni..bru kena kemarin,sbb before this xde pula..xhabis fkir mane pegi 200 aku,siap call bank lg kot petronas silap tp receipt mmg rm50..aku call maybank mereka kata akn dipulangkan tggu sehingga jam 8pm hari yg sama,klu xde bt repot katanya..aku check esok hari masih blm refund..aku patut tggu lagi ke?

    ReplyDelete
  7. Aduhhh klu kita xde duit mcmana tu.. Kenapa hold lama sgt.. hold jelah 24 jam xlah nak hold smp 72 jam plak.. 😭😭😭😭

    ReplyDelete
  8. Dapat balik duit tu call customer service bank saje atau pergi bank jugak?

    ReplyDelete
  9. Kena tunggu je.. 2-3 hari baru duit di releasekan balik..

    ReplyDelete
  10. Aku baru terkena semalam. Pagi ni check cuaak gilaaa. Aku pikir smlm isi rm20 je tau2 kena tolak rm200. Aku ingat salah ke ape. Bila google baru tahu. Tepuk dahi laa camni. Adoihh. Ni nak kena gelabah ke camne ni.. Stress plak. Duit kena beku. Bukan sket byk lak tu.

    ReplyDelete
  11. Tadi baru kena..guna public bank..isi minyak 20
    Cek balance 200 terbang...so macamna ni...kena tunggu jugak ker?

    ReplyDelete
  12. tunggu jer.. kalau guna kad cimb dia xhold 200. tolak terus berapa kita isi minyak. kad atm selain cimb kena hold 200. aku pun kena td . lupa terpkai kad atm public bank. haha. tgu jerla..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pun. Sama je. Cimb tetap tolak 200. Yg pelik, bank islam xde lak dia tolak 200πŸ˜…πŸ˜…

      Delete
  13. Aku pun kena jugak semala isi guna debit public.cek Ade hold 200.mampu berhemmmm saje

    ReplyDelete
  14. sabor jerlah, puas pikir apa aku banjer sampai rm200 ?? #anjirrrrr

    ReplyDelete
  15. Dulu pernah terkena juga... Tapi kali ni suami saya Alpha, alasan malas nk keluarkan duit sbb nk anta anak sekolah... Sabo je la... Nak mudah jadi susahhhh

    ReplyDelete
  16. baru je td ptg terjadi kat diri sndiri.. oh jadi punca nya dari situ..mngelabah jgk lh mna pergi 200 td πŸ˜….. kena tunggu dlm beberapa hari lh nmpk nyaπŸ˜‘..

    ReplyDelete
  17. agak2 berapa hari mereka akan bagi balik , saya dah terkena ... huhuhu guna alliance card ..

    ReplyDelete
  18. memang bodoh system nak cas rm200, sangat bodoh ntahbsape buat system macam tu, duit tu milik kita bukan milik bank, suka2 dia pegi hold ,,babi, aku pun terkena,dalah failed nak isi minyak pastu ble pulak dia hold.

    ReplyDelete
  19. memang bodoh system nak cas rm200, sangat bodoh ntahbsape buat system macam tu, duit tu milik kita bukan milik bank, suka2 dia pegi hold ,,babi, aku pun terkena,dalah failed nak isi minyak pastu ble pulak dia hold.

    ReplyDelete
  20. bodoh punyer...mane blh mcm tue...kalu org tue nak pakai terdesak...mmgla akan pulang blk..tp org dah last gaji nak beli barang dapur kene hold mcm nie...ape anda rasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru terkena dah la yg ni ja nk beli barang dapor,gaji 250 hasil mengasuh habis dia ambik bukan rm200,rm250 terus terduduk nagis kat stsn minyak tadi😭😭😭

      Delete
  21. Semalam baru kena..jumaat..bila ye agak NYA dapat balik

    ReplyDelete
  22. Baru kena td ptg..bingkai betul lh..

    ReplyDelete
  23. agak agaklah sampai 200.00. sikit sudah lah, haish !

    ReplyDelete
  24. Dah terkena sekarang, bnyak hari jugak lah kene tunggu ni .Menyesal book hotel guna debit gini.

    ReplyDelete
  25. Saya hari ini baru juga terkena,skrg lagi susah hati pula, tanya kat kaunter kenapa macam ini,dia kata tunggu dalam 14 hari.

    ReplyDelete